val 2010

är det inte lite småkonstigt, att om det funnits ett parti som sa "vi ska ha det precis som nu" hade de nog vunnit valet.

men jag vill inte ha det som nu! Jag vill ha det bättre. Jag vill ha en utbyggd välfärd som är bra för oss alla, som vi alla kan ta del av. Jag vill ha en rättvis fördelning av våra resurser, som gör att den fattiga inte är så långt från den rike som det är idag. Inga fler skattesänkningar för miljonärerna, de förtjänar inte det bara för de har pengar.

Socialdemokrati handlar om att dela på allt, på bördor och chanser. Med chanser menar jag att kunna förverkliga sina drömmar utan att det ska ha med pengar att göra. Med bördor menar jag att vi ska slippa tömma plånboken när vi går till sjukhuset.

Jag litar på det gemensamma. Jag litar mer på ett statligt bolag, än ett privat bolag som kan ta ut vinst. Statliga bolag har ingen anledning att ta ut vinst. Jag vill hellre ha statliga sjukhus, vårdcentraler och apotek än privata som ska tjäna pengar på våra sjukdomar.

Jag vill ta krafttag mot miljön. Det hjälper inte att säga att vi redan är bäst, som alliansregeringen gör, vi ska längre. Det bästa sättet att nå det är att försöka få folk att inte vara lika beroende av bilen. att bygga ut järnvägen istället för den vanliga vägen.

Och ungdomsarbetslösheten, är enligt Fredrik Reinfeldt "en synvilla". Kan vi ha en statsminister som inte ens ser problemen i vårt samhälle? Om vi satsar på det offentliga, kan vi ge jobb till ungdomar där. Jobb som inte påverkas av marknaden och efterfrågan och sådant.

Utbildning är också viktigt, det har ju alliansregeringen visat med att lägga ner komvux. Göra det svårare att komma in på högskola om man är äldre än 27. Tydligen ska vi ha betyg i uppförande nu också, som är ungefär det töntigaste förslaget någonsin. Jag vet inte om ni minns högstadiet, men visst var det stök och bråk, men ibland var faktiskt även lärarna orättvisa mot eleverna. Jag vill att eleverna ska vara i fokus, inte lärarna. Jag tror inte betyg i uppförande kommer ge bättre undervisning, bara mer vilja att stöka i klassrummet. Inte blir det bättr av att föräldrarna följer med heller. Vilka föräldrar kan följa med sitt barn till skolan? allvarligt? Och kommer inte ungen var lika stökig, om inte stökigare dagen efter? Det förstår väl vem som helst, att den åtgärden inte håller i längden.

Betyg ger oerhört mycket ångest och press på eleverna. Jag är ganska kluven i betygsfrågan, men finns det inget mer konstruktivt alternativ? Jag tycker i varje fall inte vi ska sätta mer press på eleverna. Det gör att eleverna ger upp och tycker det är för svårt, istället för att se hur de kan bli bättre.

Jag brukade vara stolt över Sverige. Tycka att vi var ett föregångsexempel. Men jag tycker mer och mer vi går mot samma utveckling som resten av Europa, mer liberalt, kallare och fördomsfullare samhälle. Jag vill ha ett jämlikt samhälle, där vi alla bara är människor och inte rik eller fattig, utländsk eller svensk.

Jag tror i varje fall inte jobb skapas av att man tvingar foll till jobb. Att man tvingar folk att fara genom landet för att ta första bästa jobb. Att behöva sitta 6 timmar varje dag på en arbetsförmedling och kolla på en datorskärm för att vänta på ett jobb. Jag tycker inte det är värdigt. man ska utvecklas, man ska vilja jobba. Man ska inte bli kallad till arbetsförmedlingen när man är sjuk, utan man ska vara frisk och man ska vilja. För politik är att vilja, som palme sa.

nog med politiska funderingar idag. Kommentera gärna, så svarar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0