Mauretanien



Jag kollar i en kartbok från 1979 och brister ut i småskrattanfall lite då och då, för det är så många länder som inte finns mer och har konstiga namn. typ "central afrika". Det är ju så döpt av någon europé.
Jaja. tillsist så fann jag då Mauretanien och säger
: Ha! Det fanns ett land som hette Mauretanien
Pappa svarar: Nellie, det finns fortfarande.

Detta googlade jag förståss, och det visade sig vara sant. Men jag har aldrig förr hört detta namn. De har nog inte belysts så mycket i media. Men det är ganska intressant land. Det är mest öken, det styrs av en militärjunta , medelåldern är 16 år, 60 % av befolkningen är analfabeter och 98.8 % är muslimer. (källa: wikipedia)
Spännande.

Konstigt att jag aldrig hört det förr. Men nu, nu har jag (och kanske ni också) lärt er något nytt idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0