Min gröna dröm är röd


Igår tog min mamma fram den finaste boken!

"Min gröna dröm är röd" är skriven av Helga Henschen och är bilder, citat och dikter om socialdemokrati.


Här är en av de fina bilderna. Mannen säger "Vi flyttar utomlands Ofelia - skatten är så hög" och Kvinnan (Ofelia) svarar "Men om vi blir sjuka flyttar vi hem till Sverige - sjukvården är så dyr i andra länder"

"Om det är någon mening med min tumme - då måste vet var anån mening med hela mig"

"Jag struntar i alla dammtussar bara någon ville tala med mig en liten liten stund"

"Ner med klasssamhället vägra äta greveost" och "och prinskårv"

"Jag känner mig så osäker under armarna"

Den lille pojken säger "Bäää jag har tappat alla mina karameller" kvinnan säger "Bara du inte tappar sugen, min lille sosse"

Denna är en favorit; "Låt oss slå vakt om vår nationalsymbol och vår kärlek till fosterlandet - låt oss hissa den blågula flaggan på våra villor i Sverige, kanarieörana och Portugal"

Denna är jätte söt; "Meningen med oss Anna Sofia är att vi ska växa som träden rakt opp mot himelen."

Hon varvar sina konstverk med citat och dikter. Här står;
"nej, låt dig ej förbrukas
men bruka väl din tid.
Nej, låt dig aldrig kuvas
du stöder oss, vi stöder dig
vi ger varandra liv
" (Wolf Biermann)

Andra fina citat jag hittat:

"Flertalets välfärd framför fåtalets privilegier
" Carl-Adam Nycop

"Världen har kommit till Sverige. Vi har en unik chans att berika vår kultur, göra vårt liv intressantare i kontakt med invandrarna" Birger Norman

"Inte välgörenhet
men syskonskap
inte allmosor
men rättvisa
" Helga Henschen

"Kapitalismen förtingligar människan
Socialsimen förmänskligar tingen
" Sture Pedell

och sist men absolut inte minst, min favorit:
"Jämlikhet innebär allas lika rätt att vara olika"
Elisabet Hermodsson.

Denna gjorde min dag!

Kommentarer
Postat av: Ördög

Flaggviftaren talar nog om SCHWEIZ, Kanarieöarna och Portugal.

2012-04-07 @ 10:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0