Val.

Idag var det val till EU-parlamentet. Jag blev smått förvånad över resultatet. Piratpartiet, 7,1 %. Visst, jag hade läst i tidningarna att de skulle få höga procent, men allvarligt talat, hur vågar man ens rösta på ett sådant en-fråge-parti? Jag trodde, att när man väl skulle stå där och välja i vallokalen, skulle man fundera lite djupare på saken och tänka, nej, det finns nog viktigare saker för EU än fildelning och integritetsfrågor. Självklart är det en viktig fråga. Jag tycker inte heller om varken FRA eller IPRED, så jag förstår. Men, jag skulle ju aldrig rösta på ett parti, som inte ens tagit ställning i andra frågor.

jag satt spänd och väntade på resultaten om Sverigedemokraterna, som tur va, kom de inte in. Konstigt nog fick de fler röster än F!, vilket jag inte alls förstår. Tyvärr, så har främlighetsfientliga partier i andra länder tagit sig in.

Valdeltaganadet är fortfarande väldigt lågt. Jag hade så gärna velat gå och rösta idag. Jag hade velat bidra. Men det satt 57% hemma idag, eller de gick i varje fall inte och röstade. Visserligen, skyll er själva, er röst kommer aldrig bli hörd, men klaga då inte sen om det går åt pipan. Ni hade kunnat påverka. Jag skulle aldrig tvivla på att rösta. Det är ju en demokratisk rättighet, som inte ska tas på givet! Vilken kraft vi har, att kunna påverka, eller hur?

Om jag hade kunnat rösta, hade jag kryssat sossarna. Men det är inte för att de hade några speciellt bra kandidater, utan för att jag håller med om ideologin. Sossarna hade kunnat ha så många fler mandat om de bara hade haft några starka namn. Och det är väl allmänt känt att Mona Sahlin inte är så poppis bland svenska folket. Marita ulvskog, är inte heller ett särskilt starkt namn. Sossarna behöver en eldig och motiverad person. Behöver en som kan bli folkkär. De behöver en som Anna Lind. Anna Lind var en stor förlust för svensk politik, hon var en sådan eldig och motiverad person som var älskad. Jag är säker på att hon hade haft makten nu, om hon inte hade avlidit. Men nog om det.

 Sossarna hamnade ungefär på samma ställe som förra EU-valet. Den stora chocken var som sagt PiratPartiet som nu har mandat. bara ett, visserligen. Miljöpartiet ökade, vilket jag tycker om. Egentligen så är jag inte så miljöpolitiskt aktiv, men jag tycker mycket om Maria Wetterstrand. Hon är en bra, jordnära och smart politiker. Jag är ju självklart för bättre miljöpolitik, men det är inte en av mina hjärtefrågor.


Men de är de konservativa som kommer ha mest mandat, i hela EU. Men ja, det var ju förväntat.

Men jag säger som Mona Sahlin, jag är nöjd, för sverigedemokraterna kom inte in.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0